Hevosalan kannanotto luonnonvara-alan koulutuksen rahoituksen vähentämiseen

Mahdollisuuksien hevonen - hevosalan valtakunnallinen yhteistyöverkosto on huolestunutluonnonvara-alan koulutuksen rahoituksen vähenemisestä. Kannanoton jättäneen yhteistyö -verkoston taustalla ovat hevosalan valtakunnalliset järjestöt ja yhteisöt.

Suomen 75 000 hevosella on merkittävä rooli suomalaisten työllistäjänä, maaseudun elinkeinona, hyvinvoinnin edistäjänä sekä nuorisotyössä. Hevosala työllistää yli 15 000 suomalaista. Hevostalouden perustutkinnon nuorisoasteen aloituspaikkoja on 290.

Luonnonvara-alan koulutuksen rahoitus vähenee vuonna 2016 noin 8 %:a ja vuonna 2017 jopa 12 %:a. Kahden vuoden jaksossa koulutuksen rahoitus vähenee lähes 20 %:a, mikä on todella merkittävä vähennys. Rahoituksen väheneminen vie mahdollisuuden tehokkaan ja tuloksekkaan koulutuksen järjestämiseen. Luonnonvara-alan kurittaminen on ristiriitaista, koska biotalous on nostettu yhdeksi hallituksen kärkihankkeiksi ja ala kouluttaa myös biotalouden tulevaisuuden osaajia.

Hevosalan oppilaitosten tavoitteena on kouluttaa ammattitaitoisia työntekijöitä. Hevosalalla työskennellään isojen ja voimakkaiden pakoeläinten, hevosten, kanssa. Jo nyt alan huolena on hevosten käsittelytaitojen heikkeneminen. Johdonmukaista ja turvallista hevosten käsittelyä ei voi oppia kuin tekemällä. Alan pelkona on, että nyt tehtävät supistukset vievät mahdollisuuden kouluttaa rutiinia omaavia ammattilaisia työelämän tarpeisiin. Hevosalan tutkinnoissa nopeasti tehtävät näytöt eivät ole tae turvallisuuteen. Kyseessä on ihmisten turvallisuuden lisäksi myös eläinten hyvinvointi ja turvallisuus.

Hevosalan työvoimatarve ja alalta poistuvien henkilöiden määrä huomioiden myöskään nykyinen aloituspaikkojen määrä ei takaa alalle riittävästi koulutettua työvoimaa, vaan ala tarvitsisi lisää aloituspaikkoja.

Lisäksi Mahdollisuuksien hevonen – yhteistyöverkosto esittää, että alaa ja sen tarpeita kuultaisiin hevosalan kouluttajaverkostoa koskevissa muutoksissa ja niiden valmisteluissa.

Mahdollisuuksien hevonen – yhteistyöverkosto
Anne Laitinen, Hippolis, puh. 040 766 0830

Mahdollisuuksien hevonen -yhteistyöverkostossa ovat mukana Suomen Hippos ry, Suomen Ratsastajainliitto ry, Suomen Hevosenomistajien Keskusliitto ry, Luonnonvarakeskus/Hevostalous, Maa- ja metsätalouden tuottajainkeskusliitto MTK ry, Suomen Eläinsuojeluyhdistys ry, ProAgria, Hevostietokeskus ry, Hippolis - hevosalan osaamiskeskus ry, Ypäjän Hevosopisto Oy, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy, Suomen Ravivalmentajat ry ja maa- ja metsätalousministeriö. Työskentelyä koordinoi hevosalan yhteistyöorganisaatio Hippolis – Hevosalan osaamiskeskus ry.a