Hyppää sisältöön

Kavioliiga-tunnus poistuu ensi vuonna – raviurheilun markkinoinnin sisällöt löytyvät jatkossa ravilauantai.fi-osoitteesta 

Kuvituskuva: Kuninkuusraviyleisöä Forssan Pilvenmäellä 2022. Kuva: Juho Hämäläinen

Kavioliiga-tunnus poistuu ensi vuonna lauantain pääravitapahtuman markkinoinnista. Samalla Kavioliigan somekanavien sisällöt sulautuvat osaksi @raviurheilu-sometilejä.

Kavioliiga on tänä vuonna toiminut yhteisenä nimittäjänä lauantain pääravitapahtumalle. Divisioonajärjestelmän paluun myötä sen osana ei ole kerätty enää erikseen Kavioliiga-pisteitä.

”Vuosittainen tunnettuuskyselymme osoittaa, että mainontamme tunnettuus kasvaa, mutta ymmärrys siitä, mitä Kavioliiga on, ei kasva*. Koemme tärkeäksi, että raviurheilun kattomarkkinointi on mahdollisimman selkeää, eli että jokaisesta mainoseurosta saadaan hyöty koko alalle. Raviratojen kanssa yhdessä päätetysti haluamme tukea lauantaita raviviikon päätapahtumana, ja siinä auttaa yhteinen, puheessa ja osin jo käytössäkin oleva, nimittäjä ravilauantai”, kertoo Suomen Hippoksen viestintä- ja markkinointijohtaja Saara Iivari.

Lauantaipäivän tukena lajin ensikertalaiselle suunnattua sisältöä löytyy jatkossa ravilauantai.fi-sivulta sekä tietenkin raviurheilun somekanavilta.

”Ravilauantai-sivu keskittyy viestimään raviurheilun monipuolisuudesta alan ulkopuolelle: siitä, mitä ravikilpailuissa tapahtuu, miten siellä viihdytään, miten lajia pääsee seuraamaan, kokeilemaan ja harrastamaan. Hippos.fi on ennen kaikkea alan sisäisen informaation kanava, johon tämä viesti helposti hukkuu.”

Viime talvena tehty kattomarkkinoinnin strategia uudistettiin tavalla, joka ei ole riippuvainen Kavioliiga-tunnuksesta. Myös viime talvena luotu kattomarkkinoinnin materiaalipankki on jatkossakin raviratojen käytössä – vain Kavioliiga-tunnukset poistuvat.

”Kyselyn mukaan kattomarkkinoinnin valitusta pääkohderyhmästä (18–44-vuotiaat miehet) joka neljäs on tänä vuonna tunnistanut mainonnan (v. 2022: joka viides). Koko väestöstä 35 % kertoi, että mainonta lisäsi kiinnostusta ravitapahtumia kohtaan.”

Myös raviurheilun mielikuvassa on saatu aikaan positiivista käännettä: kyselyn mukaan koko väestöstä positiivisesti lajiin suhtautuvien määrä on kasvanut viisi prosenttiyksikköä ja negatiivisesti suhtautuvien laskenut kaksi prosenttiyksikköä.*

”Mielikuvamuutos ei toki ole vain markkinointiviestinnän aikaansaannosta, vaan tässä voidaan kiittää koko raviurheiluyhteisöä kaikesta siitä positiivisesta työstä, mitä lajin parissa on tehty. Tätä työtä pitää rohkeasti myös jatkaa”, Iivari kiittää.

Lisätietoja:
Viestintä- ja markkinointijohtaja Saara Iivari, saara.iivari@hippos.fi ja p. 040 569 6597

*Kavioliigan ja raviurheilun tunnettuus, Sponsor insight 2023, loka-marraskuu 2023. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 305 suomalaista.