Turkulainen raviohjastaja Olli Koivunen saavutti 31. elokuuta 1000 voiton rajapyykin Teivon raveissa. Ohjastettavana toimi ravien ensimmäisen lähdön Smurfriina. Koivunen on 59. saavutukseen yltänyt suomalaisohjastaja.
Olli Koivunen, 25, ohjasti itsensä 1000 voittoa ohjastaneiden harvalukuiseen joukkoon. Turussa asuva Koivunen on historian kolmanneksi nuorin ”tuhatklubilainen”. Nuorempina saavutukseen ovat yltäneet vain Veijo Heiskanen (1984) ja Hannu Torvinen (2017).
”Saavutus on minulle henkilökohtaisesti tosi iso juttu ja olen ylpeä että pääsen liittymään semmoiseen joukkoon. Kaikki siellä ovat kovia nimiä”, Koivunen kertoo.
Suomessa raviohjastamiseen oikeuttavan ajoluvan voi suorittaa 16-vuotiaana, eikä Koivunen aikoinaan aikaillut kilvanajoon ryhtymistä. Unelma ammattilaisraviurheilijan urasta on ollut pitkään mielessä.
”Totta kai unelma ja haave ammattilaisuudesta on ollut lapsesta lähtien. Kilvanajossa ensimmäistä kertaa vuonna 2016 alkoi tuntua 100 voiton jälkeen, että ehkä sitä onkin tässä hommassa ihan hyvä”, Koivunen kertoi.
Koivusen ohjastushistoriaan mahtuu toinen toistaan upeampia ykkössijoja.
”Ehdottomasti Harper Hanoverin voitto Eeliksellä vuonna 2019 on mieleenpainuvin. Pelkästään ohjastaminen Elitloppet-viikonloppuna on itselle verrattavissa samaan asiaan, kun jalkapalloilija osallistuisi Mestarien Liigan finaaliin. Vielä kun pääsi ajamaan noin isoon lähtöön ja vielä voittamaan sen niin se oli tosi iso juttu itselle. Ja kyseessä oli vielä Timo Nurmoksen hevonen, joka on tietynlainen idoli minulle valmentajapuolella.”
”Suomessa hienoimpiin hetkiin kuuluvat Suomen mestaruus Edward Alen kanssa Vermon kuninkuusraviyleisön edessä sekä BWT Divinen Villinmiehen Tammakilvan voitto. Olen ohjastanut paljon Kaisa Toivosen valmentamia hevosia ja Divineä ihan varsasta asti”, Koivunen kertoo uransa suurimmista hetkistä.
Voitontahtoa riittää myös jatkossa.
”Unelmahaave olisi kaikista kilpailuista Elitloppet. Suomen isoista kisoista haluaisin myös oikeasti voittaa Suur-Hollolan, josta jäi pari vuotta sitten hampaankoloon. Se on mielestäni paras kilpailukonsepti mitä koko maailmassa ajetaan”, Koivunen kertoo.