Hyppää sisältöön

Peltsin vinkit hevosmatkailuun: yhteistyötä ja persoonat esille

Hevosmatkailun herättelypäivä kokosi viitisenkymmentä osallistujaa Mikkeliin Veikan kartanolle Uudistuva hevostalous -hankkeen järjestämään tilaisuuteen.

Toimittaja, suomalaisen luonnon ystävä ja maastopyöräilyn buumia läheltä seurannut Mikko ”Peltsi” Peltola löysi maastopyöräilystä yhtymäkohtia hevosmatkailuun. – Maastopyöräily poistaa stressiä ja nollaa päätä, ja tämä koskee kaikkea metsässä liikkumista, kuvaili Peltola.

Maastopyöräilyn kasvuun ovat vaikuttaneet lajin näkyvyys, merkityt reitistöt ja kynnyksen madaltuminen. Myös hevosalalla tunnistetaan kiinnostus hevoseen, mutta miten rakennetaan hevosmatkailupalvelut sellaisiksi, että asiakas tekee ostopäätöksen ja saapuu palvelun piiriin.

– Erottuminen on matkailualalla tärkeä juttu, se helpottaa asiakasvirtojen löytämistä. Persoonat ja tarinat kiinnostavat, vinkkaa Peltola. Myös yritysten välinen yhteistyö lisää tietoutta alueen palvelutarjonnasta. Verkostojen kautta löydettävyys helpottuu ja koko kirjosta hyötyy koko perhe. – Esimerkiksi kun ollaan perheen kanssa kesälomalla, voisiko iskä käydä joku päivä kalassa ja muu perhe hevostilalla, jatkaa Peltola.

Matkailun kohderyhmillä erilaisia toiveita

Kynnyksen madaltamiseen ja asiakaslähtöisyyteen kannusti myös Sini Markoff matkailualan asiantuntijaorganisaatiosta Visit Finlandista.  Räätälöimällä hevosmatkailuun liittyviä palveluja ja paketoimalla ne sopiviksi kokonaisuuksiksi muiden matkailupalveluita tarjoavien yritysten kanssa ne voivat sopia usealle eri kohderyhmälle.

Yleisö oli sitä mieltä, että kansainvälisiltä markkinoilta luontonautiskelijat ja aitouden etsijät olisivat todennäköisimmin kiinnostuneita hevosmatkailupalveluista. Ryhmittely pohjautuu Suomen vetovoimatekijät – segmentointimalli – tutkimukseen. Muita vastikään tehdyn tutkimuksen myötä luokiteltuja kohderyhmiä ovat aktiiviset seikkailijat, suomalaisen luksuksen hakijat, city-breikkaajat ja luonnon ihmeiden metsästäjät. Matkailija voi kuulua useaan segmenttiin.

Yleisö innostui ideoimaan matalan kynnyksen palvelupaketteja hevosmatkailuyrityksille. Esimerkiksi miltä kuulostaisivat seuraavat palvelupaketit: rekiajelua revontulia katsellen, mindfulness-hetki hevoslaumaa seuratessa, minä ja suomenhevonen -selfiet, kärryillä metsätietä pitkin sieniä ja marjoja keräämään tai piknik hevosmaisemassa. Nämä yleisön ehdotukset osoittivat, että hevosmatkailu on muutakin kuin vaellusratsastusta. Samoilla linjoilla oli Markku Saastamoinen Luonnonvarakeskus Lukesta.

– Perinteisesti hevosmatkailun ajatellaan olevan vain vaellusratsastusta, mutta käsite sisältää paljon muutakin. Esimerkiksi hevosen selästä tai kärryiltä voi kokea niin luontoa, nähtävyyksiä kuin kulttuuria. Myös hevosperinteisiin tutustuminen ja hevostapahtumiin osallistuminen antavat elämyksiä, kuvailee Saastamoinen.

Päivän johtopäätöksenä oli, että tarvitaan lisää matalan kynnyksen hevosmatkailupalveluita ja yritysten välistä yhteistyötä.

– Muita Hevosmatkailun herättelypäivän aiheita olivat vastuullisuus ja kestävyys, digitaalisuus, palveluiden myynti ja markkinointi sekä Veikan Kartanon toiminnan esittely. Materiaaleihin ja videoihin voi tutustua kotisivuilla www.hippolis.fi/uusihevostalous ja Uudistuva hevostalous-YouTube-kanavalla.

Pikalinkit
Luentomateriaalit kotisivuilla
Kuvia päivästä Facebook-sivulla
Videoklipit Youtube-kanavalla

Lisätietoja: Sirpa Pussinen, Uudistuva hevostalous-hanke / HAMK, puh. 050 5749 207, sirpa.pussinen@hamk.fi

Hevosmatkailun herättelypäivän järjesti Uudistuva hevostalous -hanke / HAMK, yhteistyössä Luken ja Hippoliksen kanssa. Rahoituslähteenä EU:n maaseuturahasto, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma (2014-20).