Hyppää sisältöön

Varusteet

Ravikilpailujen varusteet

Varusteopas on ravikilpailusääntöjen liite, jossa esitellään ravikilpailuissa sallitut varusteet. Hevosen varusteiden on oltava siistejä, asianmukaisia ja hyväkuntoisia. Niiden on oltava hevoselle sopivan kokoisia ja oikein asennettuja. Itse muunneltujen varusteiden käyttö on kielletty. Varusteiden avulla pyritään estämään lyöntejä ja polkemia, tasapainottamaan hevosen ravia sekä parantamaan hevosen ohjattavuutta ja toimivuutta.

Kilpailueläinlääkäri ja muut toimihenkilöt tarkkailevat varusteita ja valjastusta sekä hevosen kilpailukelpoisuutta. He tarkkailevat myös varusteiden sopivuutta ja asennusta.

Varusteet luokitellaan sallittuihin ja kiellettyihin varusteisiin. Ilmoitettavat varusteet tulee ilmoittaa kilpailueläinlääkärille hyvissä ajoin ennen lähdön esittelyä. Kilpailueläinlääkäri voi kieltää sallitun varusteen käytön, jos se on väärin asennettu, hevoselle väärän kokoinen tai muutoin epäsopiva. Myös epäsiistin varusteen käyttö voidaan kieltää.

Kielletyt varusteet ovat kiellettyjä koko kilpailuajan, eli hevosta ei saa edes verrytellä kielletyillä varusteilla.

Ravikilpailuissa käytettäviä varusteita käsittelee Suomen Hippoksen varustetyöryhmä.

Kilpakärryt

Kaikkien kilpakärryjen tuotantoversio on kestävyystestattava. Testauksesta huolehtii valmistaja tai maahantuoja yhdessä Suomen Hippok­sen kanssa. Valmentaja vastaa siitä, että hänen kilpakärrynsä ovat kilpailukuntoiset ja kilpailukäyttöön hyväksytyt. Lisätietoja kilpakärryistä löytyy Varusteoppaasta.

Jenkki- ja offsetkärryjen käyttäminen tasoitusajoissa on kielletty. Suomen Hippos ylläpitää listaa kilpailukäyttöön hyväksytyistä kärryistä ja jenkkikärryiksi luokiteltavista kärrymalleista.

Kärryjen tarkastaminen

Kilpakärryistä tulee säännöllisesti tarkistaa kiinni­tyspultit, pyörien kunto, hitsaussaumat, maalipinnat ja apuaisojen kiinnitys. Aisojen kunnon tarkistamiseksi niitä taivutetaan voimakkaasti ulos- ja sisäänpäin sekä ylös- ja alaspäin eritahtisesti. Pyörien mahdollinen auraaminen ja harittaminen havaitaan parhaiten kilpa­kärryn ollessa rasituksen alaisena.