Tiedote pelimyyntikehityksen aiheuttamista säästötarpeista

Pitkään jatkunut taloudellinen taantuma on vaikuttanut kuluttajien hevospeleihin käyttämään rahamäärään. Tälle vuodelle Fintoton budjetoimaa 260 miljoonan euron pelivaihtotavoitetta ei vallitsevassa taloustilanteessa saavuteta, vaan vuoden 2014 tarkennettu myyntiennuste on noin 235 miljoonaa euroa.

Tämän vuoksi koko alalla on välttämätöntä tehdä nopeasti vaikuttavia säästötoimenpiteitä. Säästötoimenpiteet ovat alan kannalta valitettavia, mutta pelimyynnin kehittyessä positiivisempaan suuntaan, säästötoimia voidaan tarkastella uudelleen. Hippoksen hallitus on linjannut, että alan taloudellista tilannetta tarkastellaan seuraavan kerran viimeistään elokuussa.

Fintoto Oy toteuttaa omassa toiminnassaan 1,7 miljoonan euron säästötoimenpiteet. Nämä toimet koskevat yrityksen operatiivisen toiminnan kaikkia osa-alueita sekä investointeja. Suomen Hippos ry on omalta osaltaan toteuttanut valtuuskunnan sille marraskuussa asettamat säästötavoitteet.

Lisäksi Fintoto Oy:n on laskettava radoille maksettavia palkintotukia 20 %:lla. Ratojen osalta tämä tarkoittaa noin yhden miljoonan euron tuottojen laskua. Myynnin oletettu kehitys tuottaa radoille lisäksi noin yhden miljoonan euron tuottojen menetyksen tänä vuonna. Raviratatasolla säästötarve on näin ollen noin kaksi miljoonaa euroa. Tilanne on siis kaikkien osapuolten osalta erittäin tiukka.

Säästötoimet ravikilpailutoiminnassa

Edellä mainittujen seikkojen johdosta Suomen Hippos, Fintoto ja raviradat ovat yhteistyössä valmistelleet seuraavat, 1.6. voimaan astuvat ravikilpailutoimintaa koskevat säästötoimet:

1)      Ravikilpailuiden palkintoskaaloja muutetaan niin, että kussakin lähdössä maksettava palkintosumma pienenee 9 prosentilla. Muutoksen myötä palkintosijat kolmannesta eteenpäin pienenevät nykyiseen verrattuna.

2)      Toto75-ravien palkintojen osalta pienennetään ykköspalkintojen kokonaissummaa 5 000 eurolla ja finaalien osalta 7 000 eurolla.

3)      Suurkilpailujen palkintoraja pudotetaan 12 000 eurosta 10 000 euroon.

4)      Suurkilpailuiden kokonaispalkintosummaa on mahdollista pudottaa kymmenellä prosentilla. Tämä edellyttää, että ratkaisu on kilpailun sääntöjen mukaan mahdollista.

5)      Raviradoilla on halutessaan mahdollisuus ottaa käyttöön sisäänkirjoitusmaksu.

6)      Raviradoilla on halutessaan mahdollisuus ajaa muissa kuin Toto65- ja Toto75-raveissa yksi ns. pisteiden kartuttamislähtö, joiden palkintotaso on normaalia matalampi.

7)      Toto65-ravien palkintotasoa tarkastellaan erikseen.

Kaudella 2013 ravikilpailupalkintoja maksettiin yli 20 miljoonaa euroa. Säästötoimenpiteiden jälkeen kauden 2014 aikana ravikilpailupalkintoina maksetaan yli 18 miljoonaa euroa.

"Palkintosuoritteissa on nojattu kasvuun, mutta pelimyynnin ja palkintotukien pudotessa meidän täytyy valitettavasti nopeasti sopeuttaa palkintomme vallitsevaan tilanteeseen. Asiaa koskevat ratkaisut on tehty, jotta raviratojen toimintaedellytykset säilyisivät olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvinä. Jatkon osalta Hippoksen hallitus on linjannut, että ainoastaan palkintoja leikkaamalla ei asiassa voida edetä tätä pidemmälle, vaan tilanteen korjaaminen edellyttää raviurheilun kaikkien osien analyyttistä tarkastelua ", Suomen Hippos ry:n toimitusjohtaja Pekka Soini sanoo.

Lisätietoja,
Suomen Hippos ry
Toimitusjohtaja Pekka Soini, puh.050-3389484, pekka.soini@hippos.fi

Kilpailutoimenjohtaja Jukka Niskanen, puh. 0400-600280, jukka.niskanen@hippos.fi