Hyppää sisältöön

Palvelut paranevat

Tänään avattiin Hippoksen uudet nettisivut ja julkaistiin Heppa-järjestelmän uusi käyttöliittymä. Uudistusta valmisteltiin pitkään ja siihen valmistauduttiin jo useamman vuoden ajan. Varsinainen uudistusprojekti kesti kymmenisen kuukautta.

Hippoksen nettisivuilla on valtava määrä sisältöä, ja tiedon mahdollisimman loogisen ja selkeän jaottelun ja esille tuonnin varmistamiseksi käytettiin suunnitteluun runsaasti aikaa. Edellisen kerran Hippoksen nettisivut uudistettiin kokonaisuudessaan vuonna 2001, joten nykyisessä it-hypessä ja sosiaalisen median myllerryksessä loikataan kerralla useammankin teknisen sukupolven yli.

Hippoksen nettisivut ja Heppa-järjestelmä keräävät tavattoman paljon kävijöitä. Esimerkiksi Hepan kävijämäärät ovat kasvaneet tasaisesti koko järjestelmän olemassaolon ajan. Vuoden 2008 maaliskuun 85 000 yksittäisestä kävijästä on tasaisesti noustu toukokuun 2011 ennätyslukemaan 165 000. Vierailuja Heppa-sivut keräävät kuukaudessa parhaimmillaan yli puoli miljoonaa.

Myös Hepan ulkoasua päästiin uudistamaan. Aikanaan kun Heppa-järjestelmä julkaistiin, asetettiin varmatoimisuus ja käytettävyys tärkeysjärjestyksessä koreaa ulkokuorta korkeammalle. Hyvä niin, voidaan jälkikäteen sanoa, sillä toiminnallisuuden kehittämisessä on näiden kolmen vuoden aikana riittänyt rutkasti töitä. Tuore vilkaisu Hepan muutoksenhallintajärjestelmään paljastaa, että parannustoiveita ja korjauksia on tällä hetkellä kirjattu 4 320 kappaletta. Ja niistä suurin osa on myös toteutettu.

Järjestelmän laajuudesta johtuen kehitystoiveita joudutaan kuitenkin priorisoimaan, ja ”Vielä tämä olisi mukava saada” -listalla ohjelmistokehittäjiä odottaa valtava toiveiden tynnyri uusia ominaisuuksia. On selvää, että Heppa-järjestelmä ei ole koskaan ”valmis”.

Uudessa Hepassa on käyttäjien kannalta muutamia paljon toivottuja parannuksia. Ainakin Käsiohjelma-osiosta löytyvä uusi ”Superohjelma” löytänee oman kohderyhmänsä. Samoin rekisteröityneille käyttäjille tarjottava isä-emänisä -hevoshaku on hyödyllinen jalostuksesta kiinnostuneille.

Nettisivu-uudistuksen punaisena lankana oli saada valtava tietomassa paremmin esille, ja sulauttaa hippos.fi ja Heppa-järjestelmä entistäkin sujuvammin toisiinsa, niin että käyttäjän ei tarvitse tietää, eikä varsinkaan miettiä, ollaanko Hippoksen sivuilla vai Hepassa. Tässä yhteydessä on paikallaan suurkiitos uudistusurakan upeasta loppuun viemisestä Irina Keinäselle, Kirsi Haapamatille ja tietysti kaikille kymmenille projektissa mukana olleille.

Kuinka tässä onnistuttiin? Siihen olette parhaita asiantuntijoita vastaamaan tietenkin te, palvelujen käyttäjät. Kommentit ja kehitysehdotukset ovat enemmän kuin tervetulleita; kannattaa olla aktiivinen ja lähettää palautetta. Palautemeilit voi lähettää osoitteeseen: hippos@hippos.fi.

Jatkossa tällä blogipalstalla keskitytään viikoittain lähinnä kilpailupuolen ilmiöihin ja ajankohtaisiin puheenaiheisiin.

Jukka Niskanen, kilpailutoimenjohtaja

Hepan uniikit kävijät
Heppa-järjestelmän vierailijamäärien kehitys.