Hyppää sisältöön

Pohjoismaiden välisillä kilpailumatkoilla vaaditaan DOCOM-asiakirja 1.9.2024 alkaen – valmistaudu asiakirjan laatimiseen ajoissa

Esimerkiksi kilpailumatkoille Ruotsiin tulee jatkossa laatia DOCOM-asiakirja (Kuva: Maisa Hyttinen)

EU-lainsäädäntö määrittää, että hevonen tarvitsee terveystodistuksen EU:n jäsenvaltioiden välisiin siirtoihin. Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska ovat neuvotelleet poikkeuksen, jolla hevosia voidaan siirtää pohjoismaiden välillä lyhyitä kilpailumatkoja ilman eläinlääkärin tekemää maksullista terveystodistusta.

Traces-järjestelmään laadittava maksuton DOCOM-asiakirja korvaa aiemmat asiakirjat ja todistukset, joita vaadittiin hevosten siirtoon Pohjoismaiden välillä.

Asiakirjan laatii hevosen viejä eli yleensä omistaja tai valmentaja. Jos samasta tallista lähtee useita hevosia samalle matkalle, yksi DOCOM-asiakirja riittää.

Jotta DOCOM-asiakirja voidaan laatia, on seuraavien ehtojen täytyttävä:

• Hevosen tulee osallistua kilpailuun tai muuhun tapahtumaan ja palata alkuperäiseen lähtöpaikkaansa 10 päivän kuluessa
  • Lähtöpaikaksi merkitään hevosen pysyvä pitopaikka ja määränpääksi kilpailupaikka
  • Kuljetusvälineenä voi olla auto tai laiva, ja päävastuullinen kuljettaja merkitään järjestelmään

Asiakirjaa ei tarvitse tulostaa, mutta se on hyvä tallentaa esimerkiksi puhelimeen pdf-muodossa tullia tai rajatarkastusta varten. Jos matkalle lähdetään usealla kuljetusautolla, tulee asiakirjan löytyä kaikista ajoneuvoista.

DOCOM-asiakirja tulee olla laadittuna pohjoismaiden välillä matkustaessa 1.9.2024 alkaen.

Varmista hyvissä ajoin, että sinulta löytyy tarvittavat tiedot ja toimivat tunnukset Traces-järjestelmään. Hevosten kuljettajan tulee tehdä rekisteröitymisilmoitus Aluehallintovirastoon tai hänellä tulee olla eläintenkuljetuslupa.

Näin valmistaudut – tee tämä ennen syyskuuta

DOCOM-asiakirjan laatimista varten tarvitaan käyttäjätunnukset Traces-järjestelmään sekä hevosen kotitallin pitopaikkatunnus, jotka ovat yhdistetty toisiinsa. Hevosen kuljettajan tulee olla rekisteröitynyt etukäteen tai hänellä tulee olla eläintenkuljetuslupa.

Ruokavirasto on laatinut ohjeen hevosen omistajille, jossa käydään vaihe vaiheelta läpi tarvittavat tunnukset ja toimenpiteet, joita DOCOM-asiakirjan laatiminen edellyttää.

Ruokavirasto: Ohje hevosen omistajille: Kaupallisen asiakirjan (DOCOM) laatiminen rekisteröidylle hevoselle

1. Pitopaikkatunnus

• Selvitä mikä on sen tallin tai tilan pitopaikkatunnus, jossa hevosesi vakituisesti asuu
  • Mikäli tallilla ei vielä ole lakisääteistä pitopaikkatunnusta, tee tai pyydä talliyrittäjää tekemään rekisteri-ilmoitus Ruokavirastolle, jonka jälkeen talli saa pitopaikkatunnuksen