Tähän artikkeliin on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä Hyvä Talli -laatujärjestelmästä ja neuvontakäynneistä.
Hyvä Talli – Mistä on kyse?
Hyvä Talli on Suomen Hippoksen oma laatujärjestelmä, joka mittaa ja tukee hevosalan toimijoita tallitoiminnan laadun ja turvallisuuden sekä hyvinvointilain vaatimien edellytysten varmistamisessa.
Hyvä Talli -neuvontakäynti tarjoaa tallinpitäjälle mahdollisuuden varmistaa koulutetun neuvojan tuella, että puitteet ja paperityöt ovat kunnossa. Tämä helpottaa arkea sekä antaa valmiudet mahdolliselle viranomaiskäynnille. Hyvä Talli -merkintä on myös markkinaetu, jolla asiakas voi varmistua asioiden olevan kunnossa.
Neuvontakäynnillä ei arvostella, vaan keskustellaan ja ohjeistetaan huolehtimaan lakisääteisistä velvollisuuksista sekä pohditaan, miten tallin toimintaa voisi kehittää niin hevosten kuin yrittäjänkin hyvinvoinnin näkökulmasta.
Ohjaamme toimintaa ammattimaisempaan suuntaan ja neuvomme esimerkiksi erilaisten sopimusten tekemisessä, jotka turvaavat sekä valmentajaa että hevosenomistajia. Sopimukset eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia.
Hyvä Talli -neuvontakäynnin voi tilata mille tahansa tallille, jonka jälkeen talli on oikeutettu Hyvä Talli -merkintään. Merkintä on voimassa kolme vuotta.
Neuvojina toimivat Hippoksen kouluttamat hevosalan ammattilaiset. Neuvojat ovat taustaltaan hevosjalostusliittojen toiminnanjohtajia tai tunnistajia, ja tuntevat alaa monipuolisesti.
Neuvontakäynti tilataan paikallisesta Hevosjalostusliitosta.
Lue lisää ja katso ohjeet Hippoksen verkkosivuilta
Miten Hyvä Talli ja Mittarit hevosten hyvinvointiin -hanke liittyvät toisiinsa?
Hippoksen Hyvä Talli -laatujärjestelmä ja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän hallinnoima Mittarit hevosten hyvinvointiin -hanke ovat kaksi eri asiaa.
Mittarit hevosten hyvinvointiin -hankkeessa kehitettiin hevostallien ja hevosalan yritysten arviointiin soveltuva ja tutkittuun tietoon perustuva mittaristo, jonka avulla hevosten hyvinvointia voidaan tarkastella erilaisissa pitopaikoissa.
Hippos hyödyntää Mittarit hevosten hyvinvointiin –hankkeessa kehitettyä mittaristoa Hyvä Talli -järjestelmän jatkokehityksessä siltä osin, kuin mittarit ovat tähän käyttöön sopivia. Mittareita otetaan osittain käyttöön pääasiassa Hyvä Tallin Kultatasolle hevosten hyvinvoinnin eri osa-alueiden arviointiin.
Hippos ja Suomen Ratsastajainliitto ovat osallistuneet Mittarit hevosten hyvinvointiin –hankkeen rahoitukseen pienellä osuudella. Hevosten hyvinvointi ja sen kehittäminen sekä tutkitun tiedon lisääminen ovat meidän kaikkien yhteisiä tavoitteita.
Kenelle Hyvä Talli -neuvontakäynti on pakollinen?
Hyvä Talli -neuvontakäynti on edellytys uuden A-, B- ja F- valmentajalisenssin myöntämiselle ja se korvaa aiemmin käytössä olleen tallitarkastuksen. Jos lisenssi on myönnetty aiemmin, tulee neuvontakäynti tehdä vuoden 2027 loppuun mennessä. Myös ravikoulut ovat mukana järjestelmässä.
Jotta lisenssi voidaan myöntää, tallin tulee täyttää Hyvä Tallin Pronssitason vaatimukset. Pronssitasolla talli täyttää uuden eläinten hyvinvointilain ja sen asetuksien vaatimat edellytykset sekä kiinnittää huomiota hevosten hyvinvoinnin perusasioihin.
Neuvontakäynti antaa valmiudet mahdolliselle viranomaiskäynnille. Käynnin yhteydessä voidaan lisäksi keskustella ja etsiä sopivia ratkaisuja toiminnan kehittämiseen ja mahdollisiin haasteisiin.
Hippos suosittelee Hyvä Talli -neuvontakäyntiä myös sellaisille talleille, joille käynti ei ole pakollinen.
Hyvä Talli -laatujärjestelmän kautta saamme todennettua hevosenpidon nykytilaa lukuina ja mitattavilla kriteereillä. Samalla kerätään tietoa esimerkiksi hevosalan yrittäjien haasteista ja yksinyrittäjien määrästä. Tällaisen tiedon kerääminen on tärkeää esimerkiksi yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja hevosalan edunvalvonnan tueksi.
Kuinka paljon Hyvä Talli -neuvontakäynti maksaa?
Hyvä Talli -neuvontakäynnin hinta on 300 €.
Neuvontakäynnin suorittavat tehtävään koulutetut hevosalan ammattilaiset.
Hyvä Talli -merkintä on voimassa kolme vuotta, ellei tallin toimintaan tule muutoksia. Merkintä tulee näkyviin Heppa-järjestelmässä valmentajan perustietoihin. Talli lisätään myös Hippoksen ylläpitämälle listalle, josta löytyvät kaikki Hyvä Talli -merkinnän saaneet tallit.
Neuvontakäynnin hinnan voi jyvittää esimerkiksi valmennusmaksuun. Kolmelle vuodelle jaettuna neuvontakäynti maksaa 100 € per vuosi tai 8,30 € per kuukausi. Esimerkiksi kymmenellä valmennettavalla hinnaksi jää 0,83 € per hevonen per kuukausi.
Lue lisää Hippoksen verkkosivuilla
Ketkä ovat kehittäneet Hyvä Talli -järjestelmän?
Hyvä Talli -laatujärjestelmän kehittämiseen koottiin moniammatillinen työryhmä, joka tuntee hevosalaa ja sen toimintoja mahdollisimman monipuolisesti.
Työryhmään kuuluivat Varsinais-Suomen Hevosjalostusliiton toiminnanjohtaja Virpi Ylitalo, hevoskasvattaja Riikka Takaneva, Birgitta Mangström Suomen Hevosenomistajien Keskusliitosta, Matti Rehula Ravivalmentajat ry:stä, eläinlääkäri Kaisa Nivola, ratsastuskouluyrittäjä ja SRL-laatutallin pitäjä Riitta Kilpiö, eläinlääkäri Katriina Siikarla, eläinlääkäri Katja Lappalainen sekä Suomen Hippoksen hallituksen jäsen ja hevosalan aktiivinen toimija Harri Voutilainen.
Suomen Hippoksen puolesta työryhmään osallistuivat jalostusassistentti Krista Nyqvist sekä eläinlääkäri ja kasvatuksen ja omistamisen osaston silloinen johtaja Kimmo Lampinen.